Jeckel Eszter - coach

Lépj ki a szürkeárnyalatból!

Céltalanul 2.0
Avagy, miért vagyunk önmagunk legnagyobb akadályai?

Ellátás, Elnézést, Kifogás, Megkönnyebbülés, White LieKorábban ott fejeztem be, hogy ha van is cél - vagy valami, amit annak nevezünk - , sokszor csak tologatjuk magunk előtt és elkezdődik a kifogásgyártás. Miért nem tudjuk megvalósítani. Erre szerintem egy külön gépezet van a fejünkben, ami 0-24-ben csak kifogásokat gyárt. Emlékeztek a hasonlatra? Minden meg van bennünk a célunk megvalósításához, de valamiért az energiánk nagy része elmegy másra.

Többféle megközelítés létezik ennek a helyzetnek a feloldására. Direkt nem írtam le a probléma szót, mert egyszerűen utálom. Mihelyt problémaként kezelünk valamit, a fejünkben a "problémaközpont" bekapcsol és szintén 0-24-ben megoldhatatlanná fejleszti a helyzetet. 

Minden probléma, amelyet valakinek sikerült megoldani,

már megoldása pillanatában újabb problémákat szül. - Konrad Lorenz

Én hajlamosabb vagyok inkább Steve de Sazerrel egyet érteni:

A problémáról való beszélgetés problémákat szül.

A megoldásról szóló beszélgetés megoldásokat. —Steve de Shazer.

De térjünk vissza az eredeti témához. A célok tervezéséhez, kitűzéséhez és megvalósításához, helyesebben szólva ez utóbbi akadályaihoz. Foglalkozhatnék a célok tervezésével, kitűzésével, de általában olyan emberekkel találkozom, beszélgetek, akiknek igen határozott céljaik vannak, csak éppen nem valósítják meg őket. Ha szeretnél a témával foglalkozni, akkor nagyon jó anyagok, videók vannak. Ide linkelem Wolf Gábor egyik videóját: Hogyan kell kitűzni célokat?

Neked vannak céljaid, csak nem valósítod meg őket. Január 1-én például megfogadtad, hogy megírod, vagy kiadatod a megírt könyvedet. Esetleg vállalkozásba kezdesz. Vagy nem folytatod azt a kapcsolatot, ahol hosszú ideje bántanak. Egyszerűen kilépsz belőle. De valamiért MÉG SEM TESZED MEG! Bekapcsol a kifogás gyár. Olyan zsigeri üzenetek bombázzák az agyad, hogy: én erre nem vagyok képes, ez csak valaki másnak megy, nekik könnyű, mert ilyen és ilyen eszközökkel rendelkeznek, én nem vagyok olyan ügyes, mint XY...... stb. Az az igazság, hogy a kifogásgyárat hívhatnám hazugsággyárnak is. 

Saját példámon szeretném bemutatni, hogy működik ez.

Egy alkalommal valaki megkérdezte, hogy mi az oka, hogy ilyen kevés az önértékelésem, hiszen amiket ismer rólam az nem támasztja alá az alacsony önértékelést? Rögtön megadtam a választ, hogy ez rém egyszerű. Ha kilenc ember megdicsér és kiemeli egy-egy jó tulajdonságomat, az rendben és félmosollyal esetleg el is fogadom, de ha a tizedik valami negatív dolgot mond rólam, az mindent visz és ez a negatív fog bevésődni az agyamba. A beszélgetés után olvastam egy munkafüzetet, amiben egy kiemelt idézet volt:

Mert minden fát a gyümölcséről lehet megismerni. Hiszen tüskebokorról nem szednek fügét, csipkebokorról sem szüretelnek szőlőt. 

Ránéztem erre az idézetre és azt gondoltam magamban. Az előbbi beszélgetésben végig vettünk több dolgot az életemből: 

  • Több, mint 25 éve élek boldog házasságban a férjemmel
  • Van öt csodálatos gyermekünk, aki jó része már felnőtt korban van és önállóak
  • A családunk egyetértésben él
  • Van két diplomám azzal foglalkozhatok, amit szeretek
  • Olyan közösségekhez, barátokhoz tartozik, akiknek ha szólok, hogy segítségre van szükségem azonnal a segítségemre sietnek

Gyümölcsök, Kert, Gyümölcs, Aratás, Csendélet, Színes

Igazából rengeteg jó dolgot tudnék még ide írni, amiért hálás lehetek. Ebben a pillanatban a fejemben összeállt a kép, hogy ezek nem mások, mint gyümölcsök. Gyümölcsei az életemnek és ha ezt a gondolatot követem, akkor bizony az én életem nem tövisbokor, hanem fügefa, sőt egy egész gyümölcsöskert. Egyszerűen nincs jogom hozzá, hogy a fejemben lévő "hazugsággyárnak" higgyek, amikor a TÉNYEK mást mondanak.

Azóta is szívesen alkalmazom ezt a módszert az ügyfeleimnél egy kicsit más formában.

Ha te is szeretnéd kikapcsolni a 0-24-es kifogásközpontodat, akkor tegyél érte egy kis kísérletet!

Gondolj egy olyan újságra, weboldalra, amit szívesen olvasol és ahol pl. megjelenhet a példaképedről egy írás! Vegyél elő egy tiszta papírt és írd le a tényeket az életedből.

Nyugodtan írd le az egyszerű, szimpla tényeket! Pl., hogy középiskolában versenyt nyertél a kerületi úszás bajnokságon. Rendelj hozzá egy-egy tulajdonságot. Ha megnyerted azt a versenyt, vagy helyezést értél el, akkor ehhez nyilván kitartó munka kellett, tehát írd oda, hogy kitartó vagy. Nem kell boldog házasságban élned pl, mert ha egyedül neveled a gyermekeidet az is egy teljesítmény még hozzá nem is kicsi. Írd ezt is bele!

Egyedülállóként nevelsz egy kamasz gyereket, ami arra bizonyíték, hogy milyen hihetetlen türelem lakozik benned. Írd le a diplomáidat, tanfolyamaidat, azt hogy a legnehezebb munkahelyeden miért bírtad olyan sokáig vagy miért voltál olyan talpraesett, hogy hamarabb eljöttél mint maradhattál volna.

Mindezt írd I. 3. személyben úgy, mintha egy cikket írnál. Ha kész vagy képzeld azt, hogy az említett újságban megjelenik ez a cikk és egy ismeretlenről írják! Olvasd fel hangosan az ismeretlenről szóló cikket és gondolkodj el azon, hogy hogy érzed ezzel kapcsolatban magad! Tetszik az amit hallasz? Ott dereng a fejedben, hogy tetszik, tetszik, de ez olyan önmagasztalásnak tűnik.

Tényeket és igazságokat írtál le? Ha igen, mi a probléma? Nem hazugság, hanem valóság és elárulok egy nagy titkot. Amik az újságokban megjelennek cikkek a példaképeinkről nem sokban mások, mint a rólad szóló saját írásod. Ők is pont úgy emberek, ők is pont úgy hibáznak, nehézségekkel küzdenek és működik a hazugsággyár a fejükben.

Több ügyfelem ezt a cikket kitette a hűtőjére és olvassa. Többször voltam tanúja, ahogy sírtak felette, miután felolvastam nekik és sírtam velük együtt én is. Nem vagy kíváncsi magadról az igazságra? Állj neki!

Ha tetszett a bejegyzés, jelezd felém, hogy az én hazugsággyáram is kisebb kapacitással működhessen tovább :-).

Jeckel Eszter, coach

A bejegyzés trackback címe:

https://kavedaralo.blog.hu/api/trackback/id/tr3513278749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Jeckel Eszter - coach

Mindenről, ami a neveltetésünkből adódik, amilyenre kondicionált az élet, a szüleink, az iskola. Ebből élünk ma és ez hat ránk. Így élünk a házastársunkkal és így neveljük a gyermekeinket.

Friss topikok

süti beállítások módosítása